Bibliša: Aligned Collection Search Tool

[ Log In ] [ Register ]
Minimalism in architecture: materials as an instrument of perception immaterial reality Minimalizam u arhitekturi: materijali kao instrumenti percepcije nematerijalne realnosti
Architecture and Urbanism, Review papaer [pdf]Arhitektura i urbanizam, Pregledni rad [pdf]
ID: 3.2013.37.1 Number: 37 Month: 6 Year: 2013 UDC: 72.013:159.937.5 [tmx] [bow]
Dragana Vasilski
Institution: Union University Nikola Tesla, Belgrade
Mail: dvasilski@fgm.edu.rs
Dragana Vasilski
Institucija: Univerzitet Union Nikola Tesla, Beograd
E-pošta: dvasilski@fgm.edu.rs
Abstract
Materials, as an instrument for author’s report of his ideas and puts them into the space and time, is a recurring theme of architecture, from the time of Vitruvius triad (firmitas). In minimalism, materials shape space and express its essence, which is the irreducible minimum. The approach in this paper is methodologically defined by architecture domain that is art within it, therefore what the visual means are materials, with the aspiration to discover meaning in what we see. The principles of visual perception are primarily active in the field of law perceptions reached by the psychology of perception, specifically the theory called Gestalt. As the material contained in the tangible components, and sentient, such a relationship is required for duality of materialization, which is achieved by the use of their material expression of immateriality. This expression gives the truth of immateriality (natural materials), tactile value (structure and texture) and the "movement" of the material (the ability to transform). Author's access to the material as an instrument of expression immaterial, provided the concept of minimalist architecture at a higher artistic level (Peter Cumtor) and causing severe emotional reaction when meeting also created architectural works (Tadao Ando). Transformations of materials are achieved through the exploration of new treatments and techniques (Kengo Kuma), and the development of technology to unimaginable limits changes the way of understanding reality (Herzog & de Meron). Researching of materials, in the way of its application, can be achieved understanding of minimalism in the architecture as an idea.
Apstrakt
Materijali, kao instrumenti kojima autor saopštava svoje ideje i smešta ih u prostor i vreme, predstavljaju stalnu temu arhitekture, još iz vremena vitruvijanske trijade (firmitas). U minimalizmu materijali oblikuju prostor i izražavaju njegovu suštinu koja se nalazi u nesvodljivom minimumu. Pristup u radu je metodološki definisan domenom arhitekture koji je ono umetničko u njoj, dakle vizuelnim sredstvima koja materijali predstavljaju, sa težnjom da se otkrije značenje u onom što vidimo. Principi vizuelnog doživljaja prvenstveno deluju u području zakona percepcije do kojih je došla psihologija opažaja, konkretno teorija koja se naziva geštalt. Kako su u materijalima sadržane komponente opipljivog, ali i osećajnog, za ostvarivanje njihovog odnosa potreban je dualitet u materijalizaciji koji se postiže upotrebom materijala kroz njihov izraz nematerijalnosti. Taj izraz nematerijalnosti daju istinitost (prirodnih materijala), taktilna vrednost (struktura i tekstura) i „pokret” materijala (sposobnost transformacije). Autorski pristup materijalima kao instrumentima izražavanja nematerijalnosti omogućio je poimanje minimalističke arhitekture na mnogo višem umetničkom nivou (Petar Cumtor – Peter Zumthor) kao i izazivanje jakih emocionalnih reakcija pri susretu sa tako stvorenim arhitektonskim delima (Tadao Ando – Tadao Ando). Transformacija materijala ostvaruje se kroz istraživanje novih tretmana i tehnika (Kengo Kuma – Kengo Kuma), a sa razvojem tehnologije do neslućenih granica menja se i način poimanja stvarnosti (Hercog&de Meron – Herzog & De Meuron). Istraživanjem materijala, tj. načinom njegove primene, može se postići razumevanje minimalizma kao ideje u arhitekturi.
Keywords: minimalism, architecture, materials, perception, gestalt psychology, texture, truthfulness (natural materials), the "movement" of the materialKljučne reči: minimalizam, arhitektura, materijali, percepcija, geštalt psihologija, tekstura, istinitost (prirodnih materijala), „pokret” materijala
Pages: 3-27Strane: 3-27
C:\inetpub\BiblishaMongo\export\11\svg\3_2013_37_1_tmx_0.svg