Bibliša: Aligned Collection Search Tool

[ Log In ] [ Register ]

 [About]



En/De/Fr/It- (first 9 out of 129 sentences) [pdf] Srpski - (prvih 9 od 129 rečenica) [pdf]
n1EXPERT GROUP FOR VOCATIONAL EDUCATION AND TRAINING n1Tim za stručno obrazovanje
n2FRAMEWORK OF VOCATIONAL EDUCATION DEVELOPMENT STRATEGIES IN SERBIA n2OKVIR ZA STRATEGIJU RAZVOJA STRUČNOG OBRAZOVANjA U SRBIJI
n3Belgrade, December 2001 n3Beograd, decembar, 2001. godine
n4Introduction n4Uvod
n5Current tendencies in development of countries with market-oriented economy have shown that education and creating human resources are a top priority of global national strategies and of social, economic and technological development progress policies. n5Savremene tendencije razvoja zemalja tržišne privrede pokazale su da se obrazovanje i stvaranje ljudskih resursa nalaze u samom vrhu prioriteta globalnih nacionalnih strategija i politika socijalnog, ekonomskog i tehnološkog napretka.
n6Continuous socio-economic changes, accelerated scientific and technological development, expansion of modern and post-modern forms of technology understand a highly educated population capable to take part with efficiency in social processes and to use technology at disposal. n6Kontinuirane socijalno-ekonomske promene, ubrzan naučno-tehnološki razvoj, posebno ekspanzija modernih i postmodernih formi tehnologija pretpostavljaju visokoobrazovanu populaciju koja je u stanju da efikasno učestvuje u socijalnim procesima i koristi raspoloživu tehnologiju.
n7In this way, developed societies unavoidably become societies of knowledge. n7Razvijena društva na taj način nužno postaju društva koja uče.
n8It concerns social organizations based on knowledge, where education and learning have got a status of basic instruments of social development as a whole, solving basic social problems and production of social, economic and technological changes. n8Reč je o takvim društvenim organizacijama koje se zasnivaju na znanju i u kojima obrazovanje i učenje imaju status osnovnih instrumenata celokupnog društvenog razvoja, rešavanja osnovnih društvenih problema i produkcije socijalnih, ekonomskih i tehnoloških promena.
n9In societies of knowledge education is democratic aimed to everybody and accessible by everyone notwithstanding sex, age, race, nationality and religion. n9U društvima koja uče obrazovanje je demokratizovano, namenjeno i dostupno svima, bez obzira na pol, godine starosti, rasnu, nacionalnu i versku pripadnost.